Rammeplanens sju fagområder
Målet med rammeplanen er å gi personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet. Rammeplanen gir også informasjon til foreldre, eier og tilsynsmyndighet.
Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver redegjør for barnehagens samfunnsmandat. Barnehagens innhold skal bygge på et helhetlig læringssyn, hvor omsorg, lek og læring er sentrale deler.
Språk, tekst og kommunikasjon:
Være gode forbilder for barna, tydelige i vårt språk.
Bruke bøker, lese og prate om hva vi ser.
Samlingsstunder hvor vi prater og synger mye.
Være bevisst i rutinesituasjoner (måltider, stell, av- og påkledning), få i gang gode samtaler.
Kropp, bevegelse og helse:
La leken være dominerende og utfordrende, både ute og inne.
Oppfordre barna til å bruke kroppen, turer som gir utfordring.
Legge vekt på kosthold, felles måltider.
Samarbeide med foreldrene om viktigheten av et sunt kosthold.
Legge grunnlag for gode rutiner angående hygiene.
Kunst, kultur og kreativitet:
La barna få kjennskap til ulike formingsaktiviteter, tilpasset alderen.
Fokusere på farger.
Høre på musikk, synge, danse, bruke enkle instrumenter.
Bruke sangleker, rim og regler.
Natur, miljø og teknikk:
La barna få oppleve naturen og nærmiljøet rundt barnehagen.
Bruke ulike leker og hjelpemidler i det daglige.
Formidle interesse for planter og dyr, for eksempel ved å plante frø, gi fuglene mat osv.
Etikk, religion og filosofi:
Formidle vår kristne grunnverdier på ulike måter.
Markere høytider og merkedager.
Lære å være sammen, vise omsorg og ta hensyn til hverandre,
hjelpe til å løse konflikter.
Rimelig grensesetting, lære om rett og galt, ”god folkeskikk”.
Nærmiljø og samfunn:
La barna bli kjent med området rundt oss, butikk, post, skole osv.
Rette fokus mot at vi har tilhørighet, til familiene våre og barnehagen.
Oppleve like muligheter for jenter og gutter.
Antall, rom og form:
Sørge for at vi har tilgang til ulike leker og materiell som gir barna erfaring med tall og tallbegreper.
Være bevisst hvordan vi samtaler med barna, hvor mange vi er i gruppa, hvor mange fingre, tær, øyne vi har osv.
Bruke de lekene hver og en viser interesse for som en ressurs til å telle, sortere etter form og farge, sammenligne.
Bruke hverdagsaktiviteter og leken til å forme, telle, lage ulike mønstre, for eksempel i sand og snø.